Nov22
Εκπαιδεύοντας τον εγκέφαλο
11/22/2010 12:20:00 PM by Giannis

Oλοένα και περισσότεροι νευροβιολόγοι και ειδικοί ερευνητές της «συμπεριφοράς» του εγκεφάλου επισημαίνουν την αναγκαιότητα ανάπτυξης από τον άνθρωπο μιας σειράς στρατηγικών μέσω των οποίων μπορεί κανείς να θέσει εκ των προτέρων τις βάσεις προκειμένου το μυαλό του να εξακολουθεί με το πέρασμα των ετών να βρίσκεται στην καλύτερη φόρμα.
«Ο εγκέφαλος είναι όπως ένα εργαλείο το οποίο μπορεί να προσαρμοστεί σε οποιαδήποτε νέα κατάσταση», τονίζει ο νευροβιολόγος Γκέραλτ Χούτερ από το Πανεπιστήμιο του Γκέτινγκεν, ο οποίος προσθέτει ότι όποιος καταφέρει να διατηρήσει μέχρι τα... βαθιά του γεράματα κάθε ενδιαφέρον για οποιαδήποτε νέα απαίτηση, δεν πρόκειται ποτέ να χάσει τον «προσανατολισμό» του κατά τη διάρκεια έλευσης του μέλλοντος.
«Μπορούμε να αναπτύξουμε και να βελτιώσουμε τις δυνατότητες του μυαλού μας», τονίζει, συμμεριζόμενη την παραπάνω άποψη, η συγγραφέας και ειδική σύμβουλος επιχειρήσεων Ζαμπίνε Σόνερτ Χιρτζ στις σελίδες του βιβλίου της με τίτλο «Διατηρήστε το μυαλό σας σε ετοιμότητα για το μέλλον».
Σε έναν κόσμο στον οποίο «η γνώση αντιμετωπίζεται ως η υψίστης σημασίας πρώτη ύλη», όπως υποστηρίζει η Γερμανίδα συγγραφέας, μπορούμε να εκπαιδεύσουμε και να βελτιώσουμε, μέσω στοχευμένων στρατηγικών, τις σημαντικότερες δεξιότητές μας, δηλαδή μια σειρά μελλοντικών παραγόντων, όπως η δημιουργικότητα, το ομαδικό πνεύμα και η ικανότητα λήψης ορθών αποφάσεων.
Πρακτικές ασκήσεις
Προκειμένου να αναπτύξει κανείς την ικανότητα πρόσληψης πληροφοριών και εν γένει της γνώσης και της μάθησης, υπάρχουν, όπως συστήνουν οι ειδικοί, μια σειρά πρακτικών ασκήσεων.
• Ασχοληθείτε με επιτραπέζια ή άλλου είδους ομαδικά παιχνίδια αλλά και με τη... μουσική.
• Αλλάξτε μικρά πράγματα της καθημερινότητάς σας, όπως επί παραδείγματι ορισμένες εναλλακτικές οδούς πρόσβασης στον εργασιακό σας χώρο.
• Σκεφτείτε τι θέλετε να επιτύχετε. Σας λείπουν οι γνώσεις ή μια συγκεκριμένη ικανότητα; Τι είναι αυτό που σας ωθεί στη μάθηση; Η δραστηριοποίηση οχυρώνει αυτά που έχουμε διδαχτεί και «απορροφήσει». Καταγράψτε καθετί συνδυαστικό, κάντε... βόλτες στο δωμάτιο κατά τη διάρκεια της εκμάθησης ή ασχοληθείτε με κάποιο άθλημα, έτσι ώστε να διατηρήσετε όσο το δυνατόν για μεγαλύτερο διάστημα τις αντλούμενες πληροφορίες.
• Εργαστείτε σε καθεστώς απόλυτης ησυχίας εάν η εργασία σας είναι ιδιαίτερα απαιτητική.
• Ελέγξτε το «κύμα» πληροφοριών που σας κατακλύζει. Ελέγξτε τα μηνύματα του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας μόνο μερικές φορές την ημέρα.
• Για τον περιορισμό του άγχους, παρατηρήστε για μερικά λεπτά μετά το πρωινό ξύπνημα την αναπνοή σας ενόσω βρίσκεστε ξαπλωμένοι στο κρεβάτι.
• Κατά τη διάρκεια του περιπάτου σας, νιώστε την κυκλική και ρυθμική κίνηση των ποδιών και την αίσθηση από τις πατούσες σας, καθώς και την ταλάντωση των άνω άκρων.
• Κατά την οδήγηση, διορθώστε -όταν είστε σταματημένοι σε κόκκινο φανάρι- τη στάση του σώματός σας στο κάθισμα και προσπαθήστε να χαλαρώσετε τους ώμους και τα χέρια σας στο τιμόνι.
• Κατά την έναρξη της εργασίας σας, πάρτε τρεις βαθιές αναπνοές πριν ανοίξετε τον υπολογιστή σας.
• Επικολλήστε ένα χαρτί στο τηλέφωνο, για να σας θυμίσει να πάρετε μια βαθιά ανάσα πριν σηκώσετε το ακουστικό.
• Αναπτύξτε ένα σχέδιο για το νέο σας αντικείμενο χειρισμού, όπως επί παραδείγματι μια αλλαγή των διατροφικών συνηθειών σας. Θέστε ένα σαφές χρονοδιάγραμμα, με τη βοήθεια ενός πίνακα, όπου θα έχετε καταγράψει λεπτομερώς τις μελλοντικές κινήσεις σας.
H αποστολή μηνυμάτων sms ακονίζει το... μυαλό
Ακόμη και η εκπαίδευση των δαχτύλων κατά τη διάρκεια χρησιμοποίησής τους ως μέσου αποστολής μηνυμάτων SMS στο κινητό τηλέφωνο αφήνει ίχνη στον εγκέφαλο, τα οποία μπορούν ανά πάσα στιγμή να ανακληθούν στη μνήμη. Πριν από μερικά χρόνια, ερευνητές ανακάλυψαν ότι η περιοχή του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για την καθοδήγηση του δεξιού αντίχειρα είχε αυξηθεί σημαντικά στα νεαρής ηλικίας άτομα όταν οι «συμμετέχοντες» απέστελλαν και λάμβαναν κατά μέσο όρο ημερησίως περί τα 75 γραπτά μηνύματα...

  
 

  

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ ο ιδρυτής του “ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ” και Νομαρχιακός σύμβουλος Αν Αττικής , “έφυγε” από κοντά μας 

  

 
  
 

 

Δ.Η.Σ.Ω

 

 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ